年度当初の行事がひと段落した4月10日(木)2・3年生の通常授業が始まりました。

環境創造コース2年生27名は探究学習を進めていきます。同日に行われた総合実習の授業では、探究学習の入り口としてゲームを行いました。それは、生徒ひとりひとりが考える北信州地域のいいモノ、いいトコロをビンゴゲームのマスに記入し、他者にそれを伝え、他者も知っているものに◯をつけていくというものでした。2列ビンゴの生徒もいれば、ビンゴにならない生徒もいました。後者はゲームにおいては敗者ですが、あまりひと目に晒されなかったモノがあって、それをそこにいたみんなに伝えてくれた貴重な存在だという見方もできます。

新しい発見や創造は多様な価値観の中から生まれるのかもしれませんね。

Regular classes for 2nd-and 3rd-year students started on Thursday, April 10th, after the initial events of the school year had wrapped up.

The 27 2nd-year students in the Environmental Creation Course are starting their first step into inquiry-based learning. In that day’s Comprehensive Practice class, they played an introductory game: Each student filled in a bingo card with attractions and appeal of Kita-Shinshu region, like banana boats, local rice, hot springs, ramen shops, and more. They shared their picks with their classmates, circling the items that others also recognized. Some students got two-line of bingo, while others did not complete any lines. The latter were the losers in the game, but they found something valuable ― they had come up with what might not usually stand up.

New discoveries and creations may be born from this kind of diversity in perspective.

笑顔でいいトコロを話す生徒
ビンゴかな?